SMTA bij kinderen, Een nieuwe toepassing van een bestaande methode in de revalidatie

De methode SMTA is een combinatiebehandeling van logopedie en muziektherapie. Deze bekende behandelmethode wordt nu ook ingezet bij kinderen met afasie, spraakapraxie en spraakontwikkelingsdyspraxie. Spraakapraxie en spraakontwikkelingsdyspraxie zijn stoornissen in de motoriek van de spraak. Er wordt daarom in de behandeling uitgegaan van de principes van motorisch leren, zoals veel herhaling en variatie in het oefenen. Muziek biedt de mogelijkheid om op een prettige manier veel herhaling te bereiken en ook te variëren. Daarnaast zijn er bijkomende voordelen op het gebied van aandacht en motivatie. Bij de toepassing van SMTA bij kinderen is het van belang om aan te sluiten bij het kind. Dat geldt voor de items die worden gekozen om te oefenen, die passen bij de doelen voor de spraak en relevant zijn in dagelijkse communicatie. Het geldt ook voor de keuze van het begeleidingsinstrument en de compositie van de melodieën. Voor elk item is de melodie uniek, zodat er geen bekende liedjes worden opgeroepen. Daarnaast sluit de melodie aan bij de intonatie van de spraak, zodat de spraak optimaal wordt ondersteund. De beschrijving van een case studie laat zien dat SMTA een positief effect had op de verstaanbaarheid van een vijfjarige jongen. Dit onderschrijft de positieve ervaringen uit de praktijk.